Tips og ideer

Trygg læring:

Lag en maskin
Mål: samarbeid
Klassen deles i grupper på 5-6 elever.
Hver gruppe skal lage en maskin, som virker, ved hjelp av kroppene sine. Alle i gruppen skal bidra.
Når tiden er ute skal maskinene demonstreres for hverandre, og gruppene gjetter hvilken maskin som er laget.

Tid: 15-20 minutter

Idéutveksling
Elevene sitter i en ring, og får ut et tema. Temaet kan handle om noe nytt en skal lære, et problem i samfunnet, eller noe helt annet.

Del 1) To og to (de som sitter ved siden av hverandre i ringen) skal diskutere sammen i 4 minutter; de skal utveksle alle assosiasjonene de får til temaet
Del 2) Elevene deles inn i a og b (eventuelt flere bokstaver dersom det er mange). Hver bokstav går til hvert sitt hjørne. Alle deler hva de diskuterte med partneren sin. Feks. 8 minutter.
Del 3) Nå samles hele klassen i ringen igjen. Alle har fått diskutert og hørt andre sine assosiasjoner på temaet. Nå skal alle kaste ut sine assosiasjoner, assosiasjonene blir skrevet opp på tavlen etterhvert -> Tankekart/pedagogisk sol.

Think – pair – share

Think:
Spør et spørsmål ut i klasserommet. Elevene får litt tid til å tenke og gjøre seg opp en mening.

Pair:
Par sammen og del dine meninger.

Share:
Elevene deler det parene har blitt enige om i fellesskap

 

Oppsummeringsøvelse

Klassen deles inn i grupper på fire og fire. Innad i gruppen får elevene hvert sitt tall 1-2-3-4
Alle får utdelt en whiteboard-tusj.

Tavlen deles opp soner, en for hver gruppe.

Læreren stiller et spørsmål, gruppene får litt tid til å tenke og diskutere hva de skal svare innad i gruppen.
Læreren roper ut et av tallene, feks 3! Da skal alle 3-erne løpe til tavlen og skrive gruppens svar i sin sone.

Slik kan en ta flere spørsmål til oppsummering…

Oppsummering world cafe

Elevene får utdelt tre blanke lapper som de skal skrive tre påstander på. Påstandene skal være hentet fra et tema som er blitt undervist i/jobbet med.
En påstand skal være riktig, en skal være delvis riktig og en skal være feil.

Brett lappene i to. Elevene tar med seg lappene og setter seg i grupper på 4-5.
Lappene ligges i en haug på midten og blandes.

Lag et ark med fire soner med navnene; riktig, delvis riktig, feil og spørsmål.

(fortsetter.. oppdateres)

Diskusjonsøvelse

Elevene får utdelt en lapp med en skala fra enig til uenig.

Læreren kommer med en påstand, feks «alle bør betale nrk-lisens»

Elevene skal sette et kryss på skalaen.

Deretter skal elevene stille seg opp på en rekke som representerer alle elevenes valg på skalaen. De som er mest uenig på den ene siden til de som er mest enig på den andre siden.

Etterpå deles linjen i to og pares opp med andre halvdel.
En ny påstand eller spørsmål blir gitt, parene diskuterer.

Den ene rekken flytter seg ett hakk, og et nytt spørsmål/påstand blir gitt.

 

Kartlegging:

Post-it lapper
Alle elevene får utddelt en post-it lapp
På denne lappen skal elevene skrive hva de kan om et gitt tema, eller en problemstilling. Det kan være et faglig spørsmål de skal svare på også.
Lappene kan brukes i parsamtaler om temaet, men de kan også leveres til læreren i slutten av timen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s