MK2
2 timer
Mål:
Drøfte forskjeller mellom journalistikk og markedskommunikasjon
- Elevene skal kunne skille journalistiske og sponsede artikler på nett
- Elevene skal kjenne til vær varsom-plakaten og tekstreklameplakaten
- Elevene skal kunne problematisere gråsonen mellom journalistikk og reklame
- Elevene skal kjenne til dagsaktuelle eksempler på gråsonen mellom journalistikk og reklame
DEL 1
Bruk artiklene fra Aftenposten «Ser du hvilken artikkel som egentlig er reklame?» og «To av disse fem sakene er reklame«.
PDF: Ser du hvilken artikkel som egentlig er reklame?
Svar på spørsmålene:
- Hva er forskjellen på en journalistisk og betalt (reklame) nettartikkel?
- Hva kalles reportasjer som egentlig er reklame?
- Pressens faglige utvalg (PFU) vurderer å slå sammen to plakater med presseetiske retningslinjer. Hva heter disse, og hvorfor vurderer de å slå dem sammen?
- Hvorfor mener journalister at betalt innhold bør bli bedre merket på nett?
- Hva er konseptet bak Richmond Standard?
- Hvilken TV-serie brukte artikkelform som markedsføring i The New York times nylig?
- Hva var nyhetspoenget i artikkelen?
- Hvilket prinsipp i journalistikken må aldri fravikes, i følge Torstein Hvattum?
- Hva mener norske redaktører om innholdsmarkedsføring? Finn argumenter for og mot.
DEL 2
Gå inn på en nettavis og velg deg en sponset artikkel og en journalistisk artikkel.
Dokumenter valgene dine med skjermdump og link til begge artikklene.
Lag en liste med likheter og forskjeller på de to artiklene.
Du kan blant annet se på tittel, bilder, linker, fonter, kredditering (navn på forfatter og fotograf), hvilke kilder som er brukt.